søndag 5. april 2009


Web 2.0

Som en del av studiet IKT i læring, er en av mappeoppgavene å skrive om Web 2.0. Forut hadde jeg ingen sikker formening om hva dette begrepet innebar, bortsett fra at jeg bruker det hver dag. Web 2.0 er annen generasjons tjenester på internett og kalles sosiale nettverk. Disse nettverkene er enkle i bruk og det er enkelt å publisere tekster, bilder, video og lyd. Det er i stor grad brukerne som både produserer, organiserer, kommuniserer og kontrollerer nettverkene. I så måte kan man si at det er verdens største anarki. Noen av de mest kjente sidene er Facebook, msn, mail, Wikipedia, YouTube og blogg. Vi kommuniserer med venner på Facebook, chatter på msn, legger ut egenproduserte videoer på Youtube og skriver dagbok på bloggen. Vi finner informasjon om det meste ved å bruke søkeord i for eksempel google eller wikipedia, vi kan laste ned filer eller høre på musikk. Det er få begrensninger i dagens nettbruk, og det meste er gratis og ideen bak det hele er å dele.

Noen har blitt verdenskjente ved at de har laget videoer som de har lastet opp i YouTube. For å illustrere hvor stort YouTube er, lastes det daglig opp 15 videotimer hvert minutt. Disse sosiale nettverkene skaper relasjoner mellom mennesker og gjør verden liten. Man kan lett kommunisere med mennesker nesten hvor som helst i verden vha for eksempel Skype, IP telefon på nettet, hvor man kan bruke webkamera og se hverandre mens man snakker. Twitter kan kalles en enklere utgave av Facebook og er en av de raskest voksende sidene for øyeblikket. Vår egen statsminister Jens Stoltenberg ble deltaker på Twitter denne uken.

For noen er Web 2.0 en flukt fra hverdagen. Man kan kommunisere med mennesker som man kun møter på nettet. Her kan man være seg selv, uten at det får konsekvenser i ditt sivile liv, og man møter mennesker med de samme interesser eller legninger som deg selv. Men det ”sosiale nettet” kan også føre til at enkelte mennesker kun har sosiale relasjoner på nettet.

Du kan også lage deg en ny identitet i applikasjonen Second Life (SL). SL er en 3D virtuell verden som ble lansert i 2003. Brukeren oppretter en konto dvs en unik avatar (figur). Denne avataren skal representere deg og du kan selv bestemme hvordan du skal se ut. Gjennom din avatar kan du gå, fly som en fugl og kommunisere med andre avatarer. Her gjelder ingen tyngelover. Sammen med de andre deltagerne i spillet kan du foreta deg vanlige ting som å kjøpe og selge, bygge hus, gå på fest eller konserter. Og du kan delta på møter eller i undervisning. Dette er ikke et spill, slik vi tradisjonelt kjenner det. I SL er det ingen bestemt handling, og brukerne må selv bestemme hva de skal bruke tiden til. Dette er en brukerdefinert verden hvor deltakerne kan gjøre forretninger, og samhandle på forskjellige måter. Brukernes gjennomsnittsalder ligger på 32 år, og for ungdom finnes en egen ”Teen Second Life” med medlemmer mellom 13 og 17 år. Mange bibliotek og undervisningsinstitusjoner har tatt i bruk SL, men det som kjennetegner de fleste, er at de ennå er i startgropa. Reklamefirmaet Design Container er i gang med å designe en virtuell læringsarena for EU. Design Container har tidligere utviklet virtuelle plattformer i Second Life for Norgesbiblioteket, Vestfold Fylkesbibliotek, Høgskolen i Molde, DnB NOR og Nobels Fredssenter. Dette høres veldig spennende ut, men jeg føler at det tar litt tid før det tar helt av.

Hvordan forholde seg til disse mediene i skolen?

De fleste skoler og lærere bruker allerede mye av dette aktivt. LMS (en digital læringsplattform) som for eksempel Class Fronter, er et lukket nett som krever brukerkonto og passord. Læreren, elevene og foresatte har tilgang til forskjellige rom. Dette digitale klasserommet gir lærere og elever mulighet til å kommunisere, og hver elev har sitt private rom å arbeide i som kun læreren har tilgang til. Foresatte kan få tilgang til sider hvor de kan lese ukeplaner og annen informasjon som er ment for foresatte. En læringsplattform som denne kan også bli et ypperlig tilskudd til hjem/skole-samarbeidet. Man kan tenke seg samtaleforum for foresatte der temaer som er aktuelle for klassen kan debatteres. Et samtalerom for lærer/foresatt/elev kan fungere som en utvidelse av de to tradisjonelle samtalene i året.

Mange skoler har hjemmeside, og etter hvert har også blogger inntatt skolehverdagen. Ved å bruke blogg i skolesammenheng, får man mer dynamiske sider, hvor leserne kan komme med kommentarer. Det kan også opprettes klasseblogger, hvor aktiviteter og prosjekter kan legges ut for offentligheten. Men som lærer må man være veldig bevisst i bruken av blogg mht elevarbeider. Individuelle elevarbeidere bør fortsatt holdes på det lukkede nettet. Hvis individuelle arbeider skal publiseres, er det viktig at det i forkant har foregått en skriveprosess under veiledning og at elevene er inneforstått med publiseringen. Personlig mener jeg at slik publisering kun bør brukes i høyskoler ol.

Podcasting er også et yppelig verktøy hvor man kan laste ned språkkurs eller lage egne podcasts. Podcasting er en fin måte å inspirere elevene til å bruke sine kreative sider og å samhandle om et ferdig produkt.

Ved bruk av internett i skolearbeidet, er det viktig at læreren setter begrensninger for hvilke nettsider elevene får bruke. Det er også viktig at elevene lærer seg å bli kritiske til kilder og lærer om nettvett. Det er mange elever som bruker nettet aktivt på fritiden, men det er ikke sikkert de alltid er like kritiske til hvordan de eksponerer seg. Det som legges ut på nettet forsvinner aldri, så det er viktig at elevene får god veiledning om dette i skolen.

I dagens skole er det nok varierende IKT kunnskap blant lærerne, derfor er det viktig at det settes av ressurser til etterutdanning i denne kunnskapen, som faktisk omfattes av den ”femte grunnleggende ferdigheten” og skal implementeres i alle fag. IKT er fremtiden, og ikke noe som går over, så ”if you can`t beat them, join them”.

1 kommentar:

  1. Yes, let us join them, Nina 
    Ser at du også har merket deg ideen med å dele! Det liker jeg – og takk for det du delte med meg.
    Det at noen flykter fra hverdagen ved å sitte på nettet er en skremmende tanke, men hvilket alternativ hadde de til kommunikasjon med andre tidligere, tro? Nå finner de kanskje frem til noen som de kan dele sine interesser med, og det burde jo være bra. Lurer på om det er forsket noe på dette?
    Jeg syns det er skremmende med barn og ungdom som blir sittende ved pc-en på bekostning av lek og aktiviteter, men vi har nok en jobb å gjøre i forhold til både barn og voksnes holdninger.
    Podcasting til språkfag er en interessant tanke. Det ligger jo så mye der ute, fiks ferdig til bruk. Jeg har begynt å trives med å slippe å finne opp hjulet hver gang noe skal prøves ut, så dette skal jeg forsøke! Datteren min på 14 byttet skole i vår, og kunne ikke fortsette med fransk som valgfag. Det ble spansk på henne i stedet. Nå får jeg se om kanskje både fransk og spansk språkkurs ved hjelp av podcasting kan være noe for henne.
    Du skriver også om nettvett. Jeg tror vi har en kjempejobb med å få elever til å bli bevisste og kritiske. Slik jeg forstår deg, bør vi begynne med oss selv. Det vil si at vi må kritiske til hvilke publiseringskanaler vi velger å bruke i undervisningsøyemed. Da tenker jeg at vi trenger å ta elevene med på valgene og forklare hvorfor noe bør være på en lukket LMS og noe ut til allmennheten.
    Til slutt: ja, vi opplever stor variasjon i IKT-kunnskap blant lærere, men vi opplever også store variasjoner mellom skoler i forhold til hvilken kultur de har for IKT i læring. Jeg fikk høre om en skole der elevene ikke fikk bruke internett overhodet. Det ble høylydt støttet av noen mødre til jenter på 4.trinn. Argumentet var: Jentene kunne jo møte noen som kom til å misbruke dem. Opplysning, opplysning, opplysning, tenkte jeg da. For det første viser forskning at de fleste overgrep blir utført av mennesker i familiens bekjentskapskrets. For det andre så sitter gjerne disse jentene hos venner som får være på nettet, og der lærer de neppe nettvett.
    Som du skriver: IKT er fremtiden, så her er det bare å brette opp ermene og sette i gang!
    Lykke til med eksamen!!!

    SvarSlett